5500 behandlede erstatningssaker – ett område skiller seg ut

En av tre som fikk erstatning i 2024, fikk det på grunn av feilbehandling hos tannlegen. Det er sjelden vi ser et så høyt tall, sier NPE-direktør Kristin Cord-Hansen.

Skriv ut 30. januar 2025

- Det er fryktelig dyrt med tannbehandling, spesielt når noe går galt, og det er veldig krevende også. Man forventer at tannleger i Norge skal være dyktige og holde god standard, forteller Marianne Didriksen Skille, fra Bodø.

Skille er en av nærmere 500 nordmenn som har fått erstatning i 2024 på grunn av mangelfull tannbehandling. Hun har fått utbetalt 100 000 kroner som en følge av svikt i brobehandling. Svikten førte til unormalt mange komplikasjoner. Erstatningen skal dekke ny, korrigerende behandling.

- Det er først og fremst en lettelse å få erstatning. Jeg følte meg rundlurt av tannlegen, han fikk meg til å tro at dette var min skyld. Det er veldig godt å vite at det ikke var jeg som gjorde noe galt, men at jeg faktisk ble feilbehandlet, sier Skille.

NPE-direktør Kristin Cordt-Hansen sier det er godt vi har et system som fungerer når ting går galt.

- Vi har god tannbehandling i Norge, og det gjennomføres svært mange vellykkede behandlinger hver dag. Likevel hender det at feil skjer. I noen få tilfeller ser vi også tannleger med mange saker hos oss som ikke har den standarden på behandlingen som de burde hatt. Dette går dessverre utover pasientene deres, sier Cordt-Hansen.

Over tusen saker på tann

2024 ble et rekordår for klager på tannbehandling med 1100 mottatte erstatningssaker.

Tannsaker er også det medisinske området hvor flest har fått erstatning i 2024. Hele 61 prosent av denne gruppen har fått ja, mens 39 prosent har fått nei.

- Vi ser at tannsakene alene står for 33 prosent av medholdssakene. Det vil si at en av tre av de som har fått erstatning i 2024, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling, sier direktør Kristin Cordt-Hansen. Hun mener det kan være flere grunner til denne utviklingen. Flere og flere pasienter blir klar over muligheten til å søke erstatning. I tillegg er det noen få tannleger som har mange saker hver på grunn av feilbehandling.

– Det største avviket vi ser

NPE har avtale med mange tannleger som har i oppgave å vurdere om det har vært svikt i tannbehandlingen, og om det har ført til en skade. En av dem er Kurt Arild Simonsen. Han har jobbet som sakkyndig for NPE i 15 år.

- Dårlig journalføring er dessverre det største avviket vi ser når det gjelder tannbehandling, sier Simonsen.

- Hvis journalen er mangelfull, med dårlig dokumenterte diagnoser, gjennomføring og videre plan, skal tvilen komme pasienten til gode. Da kan det bli flere som får ja enn det kanskje burde vært med tanke på den innklagede behandlingen. I saker hvor det er tvil, er ofte journalføringen så dårlig at pasienten får fordel av det, forteller han. Han ser også at det er noen få tannleger som har svært mange saker. 

Erstatning gir trygghet etter feilbehandling

- Å søke erstatning var enkelt, men ventetiden var lang og jeg var veldig bekymret. Det var en stor lettelse å få erstatning og vite at NPE finnes for å hjelpe når noe går galt. Jeg mener også at statsforvalterne bør ha bedre oppfølging av tannlegenes praksis, sier Skille.

- Vi vet at det betyr mye for den enkelte å få erstattet det økonomiske tapet en har fått på grunn av feilbehandling. Vi har også stor forståelse for at det er en belastning å vente på svar fra oss. Derfor jobber vi hele tiden med å korte ned ventetiden, sier Cordt-Hansen.

For detaljert informasjon, besøk statistikkportalen vår. Her oppdateres de største tallene våre hver dag.

Les mer om portalen her: NPE - Åpner opp om svikt i helsetjenesten: - Gir alle tilgang på tallene våre

 Presseforespørsler: