Riktig oppfølging av hjertepasienter kan redde liv

Verdens hjertedag markeres 29. september hvert år. NPE mottar 200 saker i året knyttet til hjertesykdom.

Print Bokmål | Nynorsk | 30. September 2024

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) mottar omtrent 200 saker i året knyttet til hjertesykdom. De fleste av disse erstatningssøknadene dreier seg om diagnostisering av hjertelidelse.

- De siste fem årene har 142 søkere fått erstatning. I 42 av de sakene har det endt med dødsfall for pasienten, som følge av forsinket diagnose. Andre konsekvenser av mangelfull oppfølging er hjertesvikt, hjerteinfarkt, forverring av hjertelidelsen eller hjertestans med gjenoppliving, sier Kristin Cordt-Hansen, direktør i NPE.

Mistet moren sin

Tidligere denne måneden fortalte Beate Holm-Hellesøy sin historie i Hardanger Folkeblad. Holm-Hellesøy sin mor, Gro Nansy Hauge, gikk i et år med alvorlig blodmangel, tross gjentatte besøk på legekontoret. I fjor sommer fikk hun et dødelig hjerteinfarkt på jobb.

NPE konkluderte med at moren ikke hadde blitt fulgt godt nok opp av fastlegen, etter at det hadde blitt avdekket lav blodprosent som trengte videre utredning og oppfølging.

- Vi visste at hun var syk, men at det skulle ende med at hun faktisk døde, det var helt sjokkerende, forteller Holm-Hellesøy.

Hun beskriver moren sin som en frisk og rask dame før hun ble syk.

- Hun elsket å gå på jobb og hadde aldri vært sykmeldt i hele sitt liv. Men det siste året hennes så orket hun ikke ting som før. Hun var ganske fortvilet. Som pårørende tenkte vi at hun fikk god oppfølging, siden hun var hos legen og ble sendt rundt i systemet.

Vil helsevesenet skal lære av det

Holm-Hellesøy forteller at det var utrolig tungt å lese morens journal.

- Min opplevelse er at hun har gått rundt og beskrevet en helse som forverret seg fra sensommeren 2022. Det eskalerer, og ingen forstår hvorfor. Hun besvimer flere ganger. Når skal man ta det på alvor? Hvilken tid er det ille nok, spør Holm-Hellesøy.

- Det viktigste for fastlegene og de som behandler folk er at de må sette seg inn i sykehistorikken. Jeg forstår det er et tidspress på fastleger, men de må kunne følge opp pasientene. Er man bare et tall og et navn på listen? Pasientene er spesialistene i eget liv. Møt pasienten der de er, sier Holm-Hellesøy.

Pasientsikkerhet viktig

NPE-direktøren sier Holm-Hellesøy sin historie gjør inntrykk.

- Det er vondt å høre hvordan moren hennes hadde det, og hvordan de pårørende har hatt det i ettertid. Vi er opptatt av at alle sakene våre skal bli brukt i sykehusenes eget pasientsikkerhetsarbeid. Når det skjer feil, er det viktig å lære av det som gikk galt. Det kan bidra til at det blir færre av denne typen feil i oppfølgingen av hjertepasienter i fremtiden, sier Cordt-Hansen.

Mari Larsen, generalsekretær i LHL, sier Verdens hjertedag er en viktig påminnelse om at helsevesenet må ha et kontinuerlig fokus på å forbedre diagnostikk og behandling av hjertesykdommer. LHL er en norsk medlemsorganisasjon som arbeider for mennesker med hjerte-, kar- og lungesykdom, allergi, hjerneslag, afasi og deres pårørende.

- Altfor mange opplever at symptomer ikke blir tatt på alvor, eller at diagnosen kommer for sent. Vi må jobbe for at dette ikke skjer, sier Larsen.

LHL gjennomfører i disse dager kampanjen «Med hjerte for kvinnen».

- Gjennom denne kampanjen ønsker vi å sette søkelyset på at mange kvinner opplever at symptomene deres, f.eks. ved hjerteinfarkt, blir oversett eller feiltolket, fordi de ofte presenterer seg annerledes enn hos menn. Det er viktig kunnskap for at flere kvinner får rett diagnose i tide. Det kan redde liv, sier generalsekretæren i LHL.