Faktura og betalingsinformasjon
Viktig informasjon om faktura og betalingsinformasjon i forbindelse med innkreving av tilskudd til NPE.
Elektronisk handelsformat (EHF) på faktura
EHF-faktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til virksomhetens økonomisystem. Fakturaen mottas og leses automatisk inn i økonomisystemet, og medfører at den kommer raskt frem til riktig mottaker. Virksomheten din må være registrert i ELMA-registeret for å kunne motta EHF-faktura.
Ta kontakt med din regnskapsfører eller bankforbindelse for opprettelse av elektronisk faktura.
E-post-faktura
Faktura sendes på e-post til virksomheter som ikke er registrert som mottakere av EHF-faktura.
Digipost-faktura
Hvis virksomheten ikke har EHF-faktura eller e-post, sendes faktura til Digipost. Hvis virksomheten ikke har opprettet Digipost-bedriftskonto, sendes faktura i posten.
For registrering av bedriftskonto i Digipost følger du denne lenken.
Skattefradrag for tilskudd som betales til NPE
Hovedregelen om fradrag er regulert i skatteloven § 6-1. Etter denne bestemmelsen gis det fradrag «for kostnad som er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt».
Skatteetaten mener at tilskuddet til NPE faller inn under denne bestemmelsen, da det utøves næringsvirksomhet og kravet om innbetaling er lovpålagt. Det er således fradragsrett i alminnelig inntekt for innbetalt innskudd.