Erstatningssaker - avslag og medhold
I 2024 behandlet vi 5464 saker om erstatning. 3952 saker fikk avslag, og 1512 fikk medhold.
Hvorfor får de fleste som søker om erstatning avslag, selv om pasienten er sikker på at det skjedde en feil under behandlingen?
Det kan være fordi:
- Et dårlig resultat etter en behandling, betyr ikke alltid at det har skjedd en feil.
- Selv om behandlingen hadde blitt gjort på en annen måte, ville ikke alltid det uheldige resultatet vært unngått.
- En behandling som ikke gikk bra, fører ikke alltid til en pasientskade som gir rett til erstatning.
Når vi vurderer en søknad om erstatning, ser vi på hvordan pasienten skulle blitt behandlet ut fra den medisinske kunnskapen som var tilgjengelig da behandlingen skjedde.
Vi ser også på hvilken effekt behandlingen ville hatt på pasientens helse, dersom en annen behandler hadde gjort noe annerledes, slik at feilen ikke hadde skjedd.
Det er ikke lett å vurdere det medisinske opp mot pasientskadelovens krav til erstatning. Det er derfor NPE gjør vurderingen for pasienten. I mange tilfeller fører vurderingen til et avslag, selv om pasienten kan ha både plager og smerter etter behandlingen.
Du bør alltid sende inn en søknad om erstatning hvis du mener du har fått en pasientskade. Det er den eneste måten å finne ut av om skaden gir deg rett til erstatning eller ikke.
Du kan ta en sjekk for å få en pekepinn på om du kan ha rett til erstatning.